Skillnad på däck och däck

Länk till artikel - skillnad på däck och däck

Däckbytartider är här. Hög tid att förklara vilka olika typer av däck som finns och vad alla olika märkningar på däcken betyder. Så du kan göra ett informerat val.

Olika däck tillverkas för att klara olika krav vad avser biltyp och varierande underlag. Det är lätt att tro att bara för att dimension och lastindex är lika kan däcken användas hur som helst.

Idag förstår alla att vinterdäck är nödvändiga vintertid, inte bara för att lagstiftarna säger så, utan för att det är nödvändigt för en säker färd i vinterväglag.

Men detsamma gäller för sommardäck. Däck med goda egenskaper på sommarväg är lika viktigt som kompetenta vinterdäck. Det talas faktiskt om att införa ett sommardäckskrav. Idag kan den som är mindre nogräknad köra runt med odubbade vinterdäck året om. Hur det mjuka däcket klarar en undanmanöver typ ”älgtest” på varm asfalt vill Ni nog inte veta.

 

Lastindex

  • Den last däcket är godkänt för att bära. Det baserar sig då på däckets konstruktion och det bestäms av respektive däcktillverkare. Det förutsätter naturligtvis att man har rätt lufttryck i däcket. I förhållande till bilens aktuella vikt.

Hastighetsindex

  • Den högsta hastighet däcket är konstruerat för, inte någon viktig parameter för oss med husbil.

Däckdimension

  • Däckets dimension, vilket förutsätter en fälg av passande dimension. Storlek på däcket. Exempelvis 205/55 R16 där 205 är bredden 55 är höjden i procent av däckets bredd. R betyder radialdäck och 16 är diametern på fälgen i tum. För husbilar så är det i huvudsak två dimensioner som gäller 215/70 R15 och 225/75 R16. På senare år har även 255/55 R18 blivit populärt när man piffar till sina husbilar.

Rulldiameter

  • Är olika på olika däcksdimensioner, men det är den som bestämmer hastighetsmätarens visade värde. Det fiffiga är möjligen att Du kör lite långsammare ju mer slitna däck Du har. Rulldiametern får inte avvika mer än 5% om Du byter däcksdimension. Här är det viktigt att man har koll på om man ska byta till större eller mindre hjul på bilen. Exempelvis 205/55 R16 har samma rullomkrets som 195/65R15 eller 225/45 R17. Det finns tabeller för det här hos Din däckhandlare.

Fälgens lastindex

  • Fälgen måste precis som däcket kunna bära den last fordonets hjul skapar mot vägen. Observera att här gäller det att man använder rätt ventil till rätt ändamålNär det gäller husbilar så har den tyska Polisen börjat fråga efter TüF intyg på fälgarna. I det intyget står det vad fälgen har för bärighet, samt att man har stål eller förstärkta ventiler som klarar av ringtrycket.

Dotkod

  • Talar om vilken tillverkningsvecka och år däcket tillverkats med fyra siffror. Om koden har tre siffror eller saknas är däcket minst 10 år gammalt.

Rotationsriktning

  • Om mönstret är rotationsberoende för att bättre släppa från sig vatten, slask, lera så finns en pil som visar åt vilket håll däcket ska rulla. Detta syns tydlig på en traktors drivhjul. Dessutom finns det också märkning med insida eller utsida på däcken.

Alptop med snöstjärna

  • Betyder att det är ett vinterdäck. MEN OBS! Tillverkarna gör samma däck för Europa och Norden. Så om det finns märkning med ”Alptopp” och/eller ”Snöflinga” på däcket, så betyder det inte automatiskt att det är ett godkänt däck i landet du bor i. Här har man nationella regler, vi i Sverige har en myndighet som heter Transportstyrelsen som bestämmer om det är ett godkänt vinterdäck eller inte. Då spelar det ingen roll om däcket har alptopp eller snöflinga. Tillverkaren har samma märkning på alla däcken dom tillverkar, dom vet ju inte vart däcket kommer att säljas. Så här gäller det att ta reda på vad dom nationella reglerna säger.

M&S, M+S och varianter därpå

  • Kan betyda allt möjligt, speciellt på amerikanska däck: Mud and Snow, Mud and Sand. Har ingen större betydelse i dag, för det är dom nationella reglerna som gäller och i vårt land är det som nämnts tidigare Transportstyrelsen som bestämmer.

 

C däck

  • Ett lastbilsdäck som kan ha olika antal lager fyra eller sex för olika bärighet. Med fler lager ökar förmågan att köra på dåliga underlag. Antalet lager är dock inte avgörande utan det är lastindex. Antal lager hänger ihop med lastindexen samt uppbyggnaden av däckstommen. Däckstommen är själva skelettet inne i däcket.

 

CP däck

  • Ett kraftfullare C däck med förstärkta sidor som tagits fram i samarbete mellan däcktillverkarna och husbilsindustrin. Detta eftersom husbilar ofta går med nästa full last och har högre tyngdpunkt. Om bilen är typgodkänd med CP däck så måste Du ha CP däck på bilen. Dessa finns dock bara som sommardäck. Det finns ju en anledning varför alla husbilstillverkare monterar dessa däck på husbilarna.
  • Förutom på 7,5 tonsbilarna där det sitter Continental VanContact 4Season. Varför det gör det? Det kan vi ta en annan gång. Jag ser ingen anledning till att man frångår den regeln när man ska byta däcken på husbilen.

 

LT däck

  • Avsett för lätta lastbilar och den typ av belastning de utsätts för i sitt dagliga arbete.

 

SUV däck

  • Avsedda för stadsjeepar och SUV:ar. Har många gånger dimensioner och lastindex som kan passa våra husbilar, men är inte alls avsedda för det. Ett SUV-däck skiljer sig från ett C eller CP däck i konstruktionen, alltså uppbyggnaden av däcksstommen, skelettet på däcket: Dessutom kan du inte ha samma ringtryck i ett SUV-däck som ett C eller CP däck.

 

Terrängdäck

  • Avsedda för terrängkörning, vilket inte är tillåtet för vägregistrerade fordon.

 

Allvädersdäck

  • Nämns sist för de borde inte finnas. Ett dåligt sommardäck och ett dåligt vinterdäck. Är ofta lite grovmönstrade och ser då ut att kunna ge bra grepp. För mjuka på sommaren och för hårda på vintern. Vi är tillbaka på ruta ett – samma däck året runt, något vi lämnade för 40 år sedan!
Skillnad på däck och däck. Illustration om däcklager.

Däck är en högteknologisk produkt och det skiljer stort mellan olika typer av däck. Denna sprängskiss ger en uppfattning om däckets uppbyggnad.

Slitbana – Den del som har kontakt med vägen. Genom olika gummiblandningar anpassas slitbanan för olika temperaturer. Mjukare för kyla, hårdare för varma sommarvägar.

Mönster – Mönstret utformas för att passa det underlag som däcket är tänkt för. På husbilsdäck vill man ha ett mönster som fungerar på asfalt. Det ska bland annat leda bort vatten sommartid och slask vintertid.

Klackar – En del av slitbanans mönster. Med många klackar blir det många kanaler i däcket som kan leda bort vatten. Men många klackar ger också högre rullmotstånd.

Sajpning – Utskurna spår i slitbanan som hjälper till att leda bort vatten och även ökar däckets grepp.

Skuldra – Viktig för däckets kurvtagningsförmåga. På husbilsdäck ger den stabilitet. I jämförelse kan nämnas att ett motorcykeldäck har en skuldra som tillåter att man lutar mycket i kurvorna.

Skyddslager – Skyddar de undre lagren från mekanisk åverkan. Är tåligare än slitbanan.

Gördellager – Är det som ger stabilitet och ser till att däcket håller sin form.

Stomlager – Består av textilcord och gummi. Corden är vävd i ett eller två lager och hålls samman av flera lager gummi.

Klinch – Tvinnad stålvajer klädd i gummi. Tätningen mellan däck och fälg.

 

Så vad har vi att lära oss?

För en trygg och säker färd med din husbil. Frångå inte det som sitter standard på husbilen. Det kan ju inte vara så att det sitter en massa högutbildade människor med stor kunskap och ett gediget arbete med en massa tester från egna och utomstående tester som tar fram ett optimalt däck för bilar och husbilar, utan att dom vet vad dom gör. Ibland blir man lite skärrad kring vad som skrivs på olika medier av folk som tror att dom kan och vet allt.

Är du osäker när det gäller däck till din husbil? Ta kontakt med en däckleverantör eller en tillverkare, eller en duktig däcktekniker som jobbar med tunga fordon och ställ dina frågor där, så får du garanterat ett korrekt svar.

Läs mer på https://alltomhusbilen.se/
Fler relaterade artiklar hittar du här: https://prodob.se/allt-om-husbil/