Tillgodosåg behovet ingen hade

Tillgodosåg behovet ingen hade.

För tio år sedan, på Caravan Stockholm på Kistamässan, var det en monter som många bara passerade med en förvånad min. ”Vad gör ett däckföretag här?”.

I montern, som var skyltad med DäckTeam logga och företagsnamnet ProDOB, stod HP Adlung och visade husbilsdäck och husbilsfälgar. Som om det vore någon skillnad på husbilsdäck och transportbilsdäck. Mässan blev ingen större succé. Men skam den som ger sig.

Av Stefan Janeld

Idag, ett decennium senare, har HP Adlung lärt en hel bransch att det visst är skillnad på däck till husbilar och transportbilar. Han säljer sina hjul över hela landet till såväl privatpersoner som husbilshandlare. Han är kort sagt en auktoritet inom sitt fält och även vi här på Alltomhusbilen.se tar ofta hjälp av honom för att kunna sprida kunskap om däck och fälg.

 

Entusiastisk campare

HP har campat hela sitt liv. Först med husvagn och sedan med husbil. Hans egna erfarenheter ligger till grund för hans kunskap och entusiasm.

När han började åka husbil var han förvånad över den låga kunskapen kring däck och fälg hos husbilshandlarna såväl som andra däckverkstäder. Saker som var självklara för HP var företagen inte ens medvetna om. Vilket fick till följd att många husbilister inte var nöjda med sin husbils komfort.

”En transportbil åker sällan fullastad, en husbil gör det alltid. Det betyder att däcken blir varmare på en husbil än en transportbil. Ju varmare däck desto mjukare gummi, det påverkar fästet. Men kanske ännu viktigare är att trycket inne i däcket stiger i takt med temperaturen. Eftersom varm luft expanderar. Att då ha samma däck till husbil som transportbil är inte rimligt. Lägg till det att de flesta trycker i maxtryck (5,5 kg) i de kalla däcken. Bilar som borde rulla med 4,5 kg ringtryck kan ha hela 6,5 kg på motorvägen.”

Det går inte att ta miste på HP:s engagemang när han pratar däck.

 

Tog fram en egen fälg

Att utbilda husbilsägare och husbilsföretag om däck är ingen enkel sak. Tidsödande och föga lönsamt.

Men däck och fälg är inte bara en säkerhets- och komfortfråga. Det är även en estetisk fråga. Att sälja snygga hjul är enklare än att förmedla kunskap.

HP förstod detta och tog fram en egen aluminiumfälg, bara tillgänglig i hans butik. Själva fälgen fanns redan, i en svart version. Men få husbilar är svarta. Så HP bytte ut det svarta mot vitt. Marknadens första dedikerade husbilsfälg var född. Idag rullar närmare 900 husbilar på dessa fälgar.

Det fina med detta är att det på de nya fälgarna satt däck anpassade för husbilars höga belastning. På detta vis fick kunderna uppleva skillnaden mellan originaldäcken och de särskilda husbilsdäcken.

Ordet började spridas och idag är medvetenheten om hjulens betydelse för husbilens väguppträdande är idag betydligt högre.

Alltid däck på lager

När vi går runt i lokalerna är det däck, fälgar och kompletta hjul överallt. Dels i däckhotellet. Men även på lager. HP tror på att hålla stora lager. Att köpa stora volymer och på så vis få bättre rabatter hos leverantörerna.

”Om jag kan få några extra procents rabatt gör det stor skillnad för företagets lönsamhet. Pengar ska inte ligga på hög, de ska jobba i företaget. Genom att ha lager kan jag ha en hög servicenivå. Det uppskattar kunderna.”

Att ha denna filosofi kräver lokaler som kan härbärgera alla varor. Nyligen fick man tillgång till grannlokalen. Den kommer göra stor skillnad för trångboddheten.

Bakom HP ser vi lagret av fälg och däck till husbilar.

Bakom HP ser vi lagret av fälg och däck till husbilar.

Kvalitet och service

Jag frågar hur han väljer vilka produkter han ska jobba med. Är det kvaliteten först eller finns det andra faktorer som spelar in?

”Kvalitet är det viktigaste. Men lika viktigt är att man får det man beställer och att man får det i tid. Och därefter ska det fungera vid reklamationer. För reklamationer blir det alltid, oavsett hur bra en produkt är. Idag har vi så stort förtroende från våra leverantörer att om vi reklamerar en vara så godkänns det direkt och jag kan hjälpa min kund snabbt.”

Håller sig på sin kant

ProDOB är mer än en däckverkstad. Man är en Autoexperten allbilverkstad som servar alla fabrikat efter tillverkarnas specifikationer.

Eftersom man snart kommer ha mer plats frågar jag om man har planer på att expandera verksamheten och erbjuda bodelsservice och andra husbilsspecifika verkstadsjobb. Som att montera hydrauliska stödben, luftfjädring och annat.

”Det kommer vi aldrig göra. Kom ihåg att många husbilshandlare är mina kunder. Varför ska jag konkurrera med mina egna kunder? De gör det de är bäst på, jag gör det jag är bäst på.”

Varandes en Autoexperten verkstad servar ProDOB alla bilfabrikat enligt tillverkarnas anvisningar. Med Autoexpertens delar eller originaldelar. Det är 2 års garanti på delarna och i varje service ingår Assistansförsäkring. På bilden assisterar HP vid en hjulinställning på en helintegrerad Bürstner.

Varandes en Autoexperten verkstad servar ProDOB alla bilfabrikat enligt tillverkarnas anvisningar. Med Autoexpertens delar eller originaldelar. Det är 2 års garanti på delarna och i varje service ingår Assistansförsäkring. På bilden assisterar HP vid en hjulinställning på en helintegrerad Bürstner.

Smittande entusiasm

Jag ska erkänna att jag aldrig varit entusiastisk över däck. Alltid varit noga med att välja bra däck. Men aldrig entusiastisk. Efter att ha pratat med HP ett par timmar har hans entusiasm och övertygelse smittat av sig. Och min förståelse för däck ökat. Ty HP har inte bara kunskapen, han har förmågan att förmedla den. Kanske det varit det viktigaste av allt på hans resa i husbilsbranschen, från okänd till en auktoritet.

Genom att delta på mässor, vara där kunderna är, har man profilerat sig som specialister på däck och fälg till husbilar. Det är man ensamma om i landet. En kostsam satsning som idag blivit lönsam.