Detta kan Du göra själv för lägre servicekostnad
Förbered Ditt verkstadsbesök genom att själv:
- – Byta torkarblad
- – Fylla på spolarvätska
- – Kolla batteriet och vid behov rengöra batteripolerna.
- – Vara uppmärksam på läckage, torra slangar, slangklämmor. En synligt torr slang som sedan brister på motorvägen ger ett knepigt, irriterande och dyrt läge, när den av den händige enkelt kunde bytts ut före avfärd.
- – Var uppmärksam på torrsprickor på däcken.
När Du åtgärdar det Du ser och förstår Dig på, gör det tiden och kostnaden lägre på verkstaden. Om Du inte tycker Du har rätt kunskap avstå, men informera verkstaden noggrant så spar det tid, pengar eller rent av ett återbesök.
En sådan enkel sak som att måtta bilens längd, bredd och höjd kan vara till stor nytta i många situationer och göra att Du undviker olyckor. Nu menar jag inte med måttband utan mer hur bilen upplevs i olika situationer.
- Vilket utrymme tar den?
- Vilken svepyta har den långt utstickande bakvagnen?
- Finns något extra tillbehör på taket som gör bilen högre?
Ett bra extra tillbehör i mörkret är sådana där utstickande bakljus längst bak på bilen. Har hör att folk tycker dom är fula, fulare är det med en sönderkörd bakstam. Extraljus som lyser upp vid backning i mörker borde vara obligatoriska.
Varför beter sig bilen olika?
När Du åker hemifrån känns bilen stabil och trygg, men på väg hem upplever Du att bilen är instabilare och orolig. Hemma tog Du tid på Dig att lasta och förankra lasten ordentligt. Tunga saker lågt och mot väggarna i färdriktningen, men när Ni fick bråttom hem åkte grejerna möjligtvis bara in utan större omtanke. Det stora garaget sväljer ju.
Detta är ett av problemen, men ett större problem är att Du nu har rörlig last ombord i form av vatten, bränsle och gasol. När Du kör hemifrån har Du full vattentank, tom spillvattentank, troligen full bränsletank och fulla gasoltuber. Den lasten är då väl instängd och kommer ingenstans.
Senare på resan har Du halvfulla tankar: Vatten, spillvatten, bränsle och gasol. Det är många kilo rörlig last som skvalpar runt och dessvärre inte går att förankra. Allt skvalpar hit och dit både vid acceleration, i rondellen och framför allt vid kraftig inbromsning. Kanske 120 till 150 kg som bara far omkring. Den levande kraften kan ställa till mycket förtret under körningen. Det blir många ”obältade elefanter” ombord.
Än en gång – Kör försiktigt, med framförhållning och fantasi för att sänka din servicekostnad! Tänk på det gamla goda rådet som idag nästa blivit ett ordstäv. ”Kör som Du hade ett ägg under foten och ett vattenglas på instrumentbrädan.” det gör att man verkligen förstår.
Ett uttjatat faktum är att våra husbilar utomlands är lastbilar och inte som här personbilar klass 2. Då förstår man också att de skall köras som en lastbil med god framförhållning.