Därför kostar service ibland olika

Därför kostar service ibland olika

Rubriken var tänkt att bli ”fusk som inte syns”, men det är lite väl provokativt. Som husbilsägare kan man naturligtvis fråga sig varför samma service kan kosta så olika hos olika verkstäder.

Till att börja med: Är det verkligen samma service?

Biltillverkaren föreskriver två och ibland tre olika serviceingrepp beroende på hur långt bilen gått eller efter en viss kalendertid. Det som inträffar först. För oss husbilsägare är det i stort sett alltid kalendertiden som faller in först. Olika verkstäder har olika timpris, men det kan omöjligt slå på priset med mer än max 1.500 kronor om timpriset skiljer så mycket som 500:-/timme.

Av Heinz Peter Aldung

 

Så till att börja med, kontrollera noga att det är samma service Du får offert på. De flesta verkstäder frågar hur många mil bilen gått och ger pris därefter. Det är oftast inte korrekt eftersom en husbil som är 7 år gammal kan ha kört endast 3000 mil – då blir priset fel. Den skall inte göra 3000 milsservis utan 7 år servicen. Biltillverkarna har oftast service per km eller tid. Här gäller det att verkstaden gör rätt så att Din bil blir servad enligt rätt km eller tid vilket kan vara en väsentlig skillnad.

Alla biltillverkare har ett fastställt serviceschema som kan innehålla olika många servicepunkter vid olika servicetillfällen. Det kan vara 75-80 olika punkter som skall klaras av. Alla skall utföras ”By the book”, dvs helt enligt tillverkarens noggranna instruktioner. Några exempel är:

Bytes enligt serviceschema

  • Motorolja och filter vid varje service.
  • Olika filter vid olika servicetillfällen – luftfilter, bränslefilter, kupéfilter.
  • Bromsvätska efter visst antal år.

 

Kontrolleras/åtgärdas vid behov efter kontakt med kunden

  • Kylvätskans nivå och fryspunkt.
  • Bromsvätskans nivå och kondition(vatteninnehåll).
  • Växellådans oljenivå.
  • Ringtryck på alla hjul inklusive eventuellt reservhjul.
  • Spolarvätskans nivå.

 

Okulärbesiktigas/åtgärdas vid behov efter kontakt med kunden

  • Bromsskivor
  • Bromsbelägg
  • Bromsrör
  • Alla lampor till belysningen
  • Vindrutetorkare
  • Slangar
  • Gummibussningar
  • Upphängningar
  • Reservhjulets upphängning under bilen, går det att ta ner?
Service av husbil

Dokumentera varje service väl

När bilen skall säljas eller bytas in kommer en välfylld servicebok, manuell eller digital, vara av stort värde. Spara därför alla kvitton för service Du gjort. Spara även alla kvitton på eftermonterad utrustning, även om det inte gör så mycket på priset. God dokumentation visar att Du tagit hand om och vårdat Din husbil. Den som köper drar alltid av långt mer än en service kostar om den saknas. Handlare har för vana att dra av det dubbla för ett inte utfört kamremsbyte – billigare att låta Din verkstad göra det.

Se inte service som en kostnad, det är en investering. Det Du inte utfört faller ut så småningom som fel eller prisavdrag. Dessutom vem vill få problem under en semesterresa för att man inte servat husbilen ordentligt?

 

Fusk som inte syns

När allt har åtgärdats ska alla servicepunkter i protokollet vara avprickade. Den seriösa verkstaden kontrollerar allt och prickar av löpande under arbetets gång, en mindre nogräknad verkstad skulle kunna begränsa sig till tio punkter och hoppa över resten – dvs kryssar i vid skrivbordet. Den typen av fusk kommer kunden aldrig märka eller kunna kontrollera. Det märks kanske efter två tre servicetillfällen och då kan det vara för sent. Kontrollera därför så gott Du kan vad Du får för pengarna!

 

Gör alltid servicen på hösten

Det är mindre hets på verkstaden, hela bilen och motorn mår bättre när allt är rengjort. Motorn har ren sotfri och vattenfri olja. Detta är speciellt viktig för Dig som ställer av bilen några månader på vintern. Du behöver vidare inte köa för verkstadstid på våren när Du vill ut och åka.

 

Detta kan Du göra själv

Före verkstadsbesöket och före besiktningen är det en god idé att gå igenom bilen. På så vis minimerar Du både spenderad tid och pengar.

  • Funktionskontroll enligt ”trafikskolans stora säkerhetskontroll”.
  • Dvs alla ljus och kontroll av styr- och bromsservo.
  • Däckens mönsterdjup över hela slitbanan.
  • Sök efter eventuella skador på däcken.
  • Ringtryck, kalla däck.
  • Spolarvätskan i behållaren.
  • Kylvätskenivån i expansionskärlet.
  • Torkarbladen.
  • Gasolpackningarna vid tuberna.