Rulla säkert på vägen

Vad är skillnaden mellan ett camperdäck och ett vanligt C-däck? Och vad betyder egentligen siffrorna och symbolerna på däcken? Vi reder ut begrepp och förklarar varför du ska ha stenkoll på ringtrycket.

Vad är skillnaden mellan ett camperdäck och ett vanligt C-däck? Och vad betyder egentligen siffrorna
och symbolerna på däcken? Vi reder ut begrepp och förklarar varför du ska ha stenkoll på ringtrycket.

Att däck har en kontaktyta mot vägbanan som motsvarar ungefär två handflator. Ändå ska fyra, eller ibland sex däck, kunna bära upp och hantera flera ton bil som far fram i motorvägsfart. För personbil klass II innebär det i Sverige hastigheter på upp till 120 km/h. Dessutom ska det finnas marginaler för att kunna klara ojämnheter och undanmanövrar. Att det bokstavligt talat är däcken som håller bilen på vägen är ingen överdrift. Dagens slanglösa däck, som tillsammans med trycksatt luft motsvarande fyra-fem atmosfärers tryck bildar en bärande konstruktion, kan tyckas banal. Men det ligger mycket teknologi bakom ett däck som ska vara tåligt, tyst och snålt, samtidigt som det ska tränga undan vatten och hålla den interna temperaturen i schack vid hög hastighet. Med tanke på hur stor del av husbilens säkerhet, komfort och köregenskaper som ligger i däcken är det viktigt för varje husbilsägare att vara uppmärksam på däckens kondition. – Det säger sig självt att inte ens de största bromsskivorna eller det mest avancerade chassit kan kompensera för dåliga, felaktigt dimensionerade eller slitna däck. Ändå är kunskapsluckorna hos många husbilsförare stora. Det säger Heinz-Peter Adlung som sedan 20 år driver däckverkstaden Prodob i Upplands Väsby som är inriktade på just däck och fälg till husbilar. – En del husbilar kör omkring med däck som inte ens är dimensionerade eller anpassade för bilen. Man hittar kanske däck som är lite billigare någonstans och så tycker man att man vet bäst själv vad som behövs. Men det är att lura sig själv, säger Heinz-Peter.

HP om ringtryck för husbil

CAMPERDÄCK VS CARGO

Idag är de flesta moderna husbilar typgodkända med så kallade camperdäck. Det betyder att bilens däck ska vara märkta med CP (Camping Pneu), vilket är en typ av förstärkta däck som är utvecklade särskilt med tanke på den ojämna belastning som kan uppstå i en husbil. Och ett camperdäck är egentligen bättre än ett vanligt C-däck (Cargo) på alla områden. Därför kan även äldre husbilar som är typgodkända med C-däck uppgraderas med camperdäck för att höja körsäkerheten. För att förstå varför camperdäck togs fram i början av 2000-talet behöver vi reda ut skillnaden mellan en transportbil och en husbil. Många gånger är det faktiskt samma typ av chassi på en lätt lastbil avsedd för pakettransporter som på en husbil. Båda bilarna kan vara klassade för en totalvikt (tjänstevikt + lastvikt) på 3 500 kg, men de används på helt olika sätt. Transportbilen har en låg tjänstevikt (bil inklusive förare) med möjlighet att lasta mycket. Den körs ofta bara med full last några timmar i taget. Dessutom är golvnivån i en transportbil låg vilket ger en gynnsam tyngdpunkt och bra vägegenskaper. En husbil har från början en relativt hög tjänstevikt eftersom bodelen väger mycket. Tyngdpunkten är också högre. Ofta tar man ju ett steg upp till bodelen. Skåp och annan inredning är även delvis placerad ovanför golvnivån. Dessutom har husbilar ofta långa överhäng och stort vindfång. Det är inte konstigt att normala C-däck som är anpassade för transport-bilar inte är det bästa valet med tanke på de påfrestningar ett husbilsdäck utsätts för. Redan innan husbilen har kommit ut på vägen ska däcken klara ett högre statiskt tryck över tid. Vattentankar, kylskåp och packning gör också att lasten ofta är ojämnt fördelad mellan höger och vänster sida. Allt det ska däcken kunna kompensera för. Därför har camperdäck en förstärkt stomme som även ger bättre stabilitet i sidled. Dessutom klarar camperdäck högre ringtryck. Det är gynnsamt när axeltrycket är högt, vilket det är på en husbil. Det högre ringtrycket gör att däcket har mer generösa marginaler och klarar både värme och överlast bättre än ett vanligt C-däck.

RINGTRYCKET BÄR BILEN

Det viktigaste och absolut enklaste sättet att höja säkerheten i din husbil är att se till att däcken har rätt tryck. – Att kolla ringtrycket kan spara dig en massa pengar och obehagligheter. Det börjar bli fler mackar med pumsade par som klarar att pumpa ett däck till fyra-fem kilo. Annars rekommenderar jag dig att åka till en däckverkstad. Luft är det enda som är gratis med att äga en husbil och med dagens dieselpris är varje sparad deciliter viktig. Ändå är det luften vi är sämst på att hålla koll på, säger Heinz-Peter. Här menar han att det är viktigt att rådfråga sin däckverkstad för att hitta ett ringtryck som passar. Att bara titta i instruktionsboken räcker inte eftersom husbilstillverkaren, som bara bygger bodelen, ofta hänvisar till chassitillverkaren. Men chassitillverkarens rekommendation är generell och tar inte hänsyn till om chassit ska användas för en transportbil eller husbil. I många fall är det däcktillverkaren som har de bästa rekommendationerna, baserade på axeltryck och däckdimension. En däckverkstad kan avgöra om lufttrycket är rätt av att se däckslitaget efter en säsong. När du kommit fram till vilket ringtryck som är rätt för din husbil och dina däck är det bra att hitta rutiner för att hålla koll på trycket, gärna inför varje resa. Det är gynnsamt både med tanke på bränsleförbrukning och däckslitage, men framför allt för säkerheten och komforten. Ett enkelt sätt att övervaka ringtrycket är att installera ett TPMS-system (se rutan på nästa sida). Tänk på att temperaturförändringar påverkar ringtrycket. Därför ska trycket alltid kontrolleras med kalla däck. Vid körning höjs temperaturen i däcken, varpå trycket ökar med upp till en halv bar. Därför kan det också vara nödvändigt att fylla på extra luft i däcken om temperaturen faller kraftigt under vintertid.

HP om information på klistermärket på däcken

Klistermärket visar saker som ljudnivå, rullmotstånd, våtgrepp och CO2-utsläpp. Ljudnivå utanför bilen alltså.

Illustration på hur däcket är uppbyggt.

Så är däcket uppbyggt

1. Däckets slitbana är gjord av natur- och syntetgummi med olika tillsatser som styr däckets egenskaper. Det är slitbanan som ser till att greppet mot vägbanan är bra, för driv- och bromsförmåga. Mönstret är utformat för att tränga undan vatten effektivt och skapa både riktningsstabilitet och bra styrförmåga. De tunna tvärgående sajpningarna i mönstret ökar greppet. 2. Skuldran är slitbanans ytterkant och övergången till däckets sida. Skuldran avleder värme och vatten. 3. Under slitbanan finns flera lager kord som kan bestå av exempelvis nylon och stål. Korden styvar upp däcket, minskar rullmotståndet och skyddar däckets stomme mot skador. 4. Stommen är ett lufttätt skikt som fungerar som däckets innerslang. Det är uppbyggt av flera lager textilkord och gummi. 5. Sidostommen är den del av däcket som stabiliserar däcket vid kurvtagning och sidobelastning. Utsidan är täckt av ett tjockt lager gummi, för att skydda stommen mot yttre skador. 6. Närmast fälgen finns kanttråden med en kärna av metall. Den kallas klinch och ser till att däcket sitter stabilt mot fälgen.

Så tyder du siffrorna på däckets sida.

Så tyder du siffrorna på däckets sida

255 = Däckets bredd i mm 55 = Sidoväggens höjd, i procent av bredden R = Däckskonstruktionen, där R står för Radial 18 = Fälgens diameter i tum CP = Däckets klassning, där CP står för Camping Pneu 120 R = Belastnings- och hastighetsindex, där 120 står för 1400 kg och R står för 170 km/h Om däcket har en bestämd rotationsriktning finns det en pil märkt ”rotation/ direction” Symbolen med alptoppar/snöflinga kallas 3PMSF och indikerar att däcket är avsett för vinterbruk, M+S är en äldre typ av märkning som kan stå för ”mud and snow” eller ”mud and sand” Tillverkningsår.jpg De fyra siffrorna som är instansade talar om när däcket är tillverkat, de två första siffrorna anger tillverkningsmånad och de två sista anger tillverkningsår. Axeltryck och eftermarknadsfälgar Det maximala axeltrycket för fram- respektive bakaxel står i registreringsbeviset. Det bestämmer vilket belastningsindex däcken på respektive axel ska vara klassade för.

Om det maximala bakaxeltrycket till exempel är 2 400 kg behöver varje hjul (vid singelmontage) vara klassat för 1 200 kg och det gäller både däck och fälg. Därför är det viktigt att vara uppmärksam om man byter fälgar på sin husbil. Även om bultmönstret från exempelvis en SUV skulle stämma överens med husbilens betyder det inte att fälgen är godkänd för husbilens axeltryck.

Ventiler och TPMS

Ventiler och TPMS

Till camperdäck och C-däck ska förstärkta ventiler användas, som klarar det förhöjda trycket. En vanlig gummiventil som den till vänster kan i värsta fall tryckas ur fälgen om trycket blir för högt. För att övervaka ringtrycket i däcken kan de utrustas med TPMS-ventiler (Tire Pressure Monitoring System), som syns längst till höger. Då får föraren realtidsinformation om både ringtryck och temperatur i varje enskilt däck, vilket exempelvis kan avslöja en anliggande broms i ett tidigt skede. Men högre temperatur i ett par däck kan också ha helt naturliga orsaker, som att ena sidan är solbelyst till exempel.

Bild på däckgummi till artikel, "Gummi är färskvara"

Gummi är färskvara

Husbilar körs i genomsnitt bara runt 500-600 mil per år, vilket är en tredjedel mot vad en normal personbil rullar per år. Därför är det sällan däcken behöver bytas på grund av att mönstret slitits ner. Men däcken åldras ändå av UV-ljus och värme. Gummi är färskvara och efter sex år har det hårdnat och förlorat viktiga egenskaper som påverkar bromssträcka och stabilitet. När torrsprickor syns är det dags att låta en däckverkstad besiktiga däcken. Alla däck är märkta med fyra siffror som anger tillverkningsvecka och tillverkningsår. Idag finns inga ålderskrav på däck i Sverige.

Bild apropå att tyda däckslitage.

Att tyda däckslitage

Ett snedslitet däck som bara är slitet på ena sidan tyder på att det är dags att göra en hjulinställning. Men andra typer av slitage kan vara svårare att tyda. Ett däck som gått med för högt ringtryck är ostabilt att åka på och antagligen slitet i mitten av slitbanan. Men ett däck som rullat med för lågt ringtryck kan också vara slitet i mitten, eller på skuldrorna. Att det kan slitas i mitten beror på att däcket knådas, varpå friktionen höjer temperaturen och slitage uppstår. Att köra med för lågt ringtryck kan leda till däckexplosion just på grund av värmeutvecklingen i mitten av slitbanan. Men ett däck som rullat med för lågt ringtryck kan också vara slitet i mitten, eller på skuldrorna. Att det kan slitas i mitten beror på att däcket knådas, varpå friktionen höjer temperaturen och slitage uppstår. Att köra med för lågt ringtryck kan leda till däckexplosion just på grund av värmeutvecklingen.

Foto apropå regler om vinterdäck

Regler för vinterdäck

I Sverige är det lag på vinterdäck från 1 december till 31 mars, vid vinterväglag. Det gäller både personbilar och tunga fordon. Däck som är märkta med symbolen 3PMSF (Alptoppar/snöflinga) eller är dubbade är godkända som vinterdäck. Under en övergångsperiod fram till december 2024 är även däck märkta M+S godkända som vinterdäck, med villkoret att de ska vara särskilt framtagna för vinterkörning. För tunga fordon med en totalvikt över 3500 kg är även däck märkta POR godkända som vinterdäck. Undantag från reglerna om vinterdäck gäller för fordon som är 30 år eller äldre. Bra att veta är att vid färd i många andra länder gäller andra regler, såsom Tyskland, där dubbdäck ej tillåts. Ofta krävs att man har med snökedjor eller däckstrumpor (Autosock eller andra godkända varianter). Kolla regler för det land du ska till. För husvagnar och släp med totalvikt upp till 3500 kg gäller samma regler om vinterdäck 1 december till 31 mars, som för personbilar. Med tillägget att en husvagn måste ha dubbade däck om dragbilen har det. Det är alltså okej att ha dubbade vinterdäck på husvagnen även om dragbilen har dubbfria vinterdäck. Men det är inte lagligt att dra en husvagn med dubbfria vinterdäck bakom en dragbil med dubbdäck.

Foto apropå mönsterdjup på däck

Mönsterdjup

Ett helt nytt däck har ett mönsterdjup på 8-9 mm. Men risken för vattenplaning ökar redan när däcken nått 3 mm mönsterdjup. Ändå är det först när mönsterdjupet går under 1,6 mm som sommardäck blir olagliga. När det gäller tvillingmonterade sommardäck så ska de bästa däcken sitta innerst. (Det yttre är lagligt ända tills corden syns men att vänta så länge är dock inte att rekommendera.) Minsta mönsterdjup på vinterdäck för husbilar/vagnekipage upp till 3500 kg är 3 mm. För husbilar över 3500 kg är minsta mönsterdjup 5 mm vintertid och detta gäller alla däck, även vid tvillingmontage. Tunga släp över 3500 kg faller in under andra regler och där gäller 1,6 mm mönsterdjup även för vinterdäck.