Så får du däcken att räcka längre

Länk till artikeln "Så får du däcken att räcka längre"

Det diskuteras ständigt däcks pris, kvalité och livslängd. Ett sätt att hålla nere utgiften är att vara rädd om dem. Något som idag är svårare än tidigare eftersom däck fått nya krav, både från konsument och myndigheter. Krav som minskat däckens livstid, men gjort dem bättre. Jag ska förklara!

 

Av HP Adlung

 

Däcktillverkarna har de senaste årtiondena bytt fokus vid utvecklingen av moderna däck. Från myndighetshåll har man tvingat bort en del farliga kemikalier, vilket är bra, men som också påverkar däckens egenskaper. Dubbdäck är en omtvistad fråga, så försäljningen av dubbfria vinterdäck har ökat rejält.

För kunderna är ökad säkerhet i form av korta bromssträckor i alla väder viktigt, vidare vill man ha högsta möjliga komfort. Man söker egenskaper som tysta däck och att det skall vara lättrullat.

Allt detta leder till mjukare gummiblandningar på bekostnad av däckens livslängd. Något som faktiskt är av godo för oss husbilsåkare för vi hinner möjligen slita ut dem innan de blir så hårda att de är farliga att åka på. Vi fokuserar på mönsterdjup för det kan vi enkelt se med ögat. Det vi inte ser är gummits hårdhet, i förlängningen bromssträckan och vår säkerhet. Ett däck är en färskvara med en livslängd på fem till sex år. Miltalet är ointressant, dock kan en lämplig förvaring i ett mörkt svalt utrymme få däcket att bättre behålla sina goda egenskaper längre.

Hela däcket ska ha kontakt med vägen

Vi tittar oftast bara på det yttre som vi kan se. Mittendelen av däcket är avsett för att skapa drivning och för att bromsa. Sidorna är till för att stabilisera i sidled och kurvtagning. Däcket har kanaler som leder bort vatten, slask och eventuell lera. Ett fyllt däckmönster gör att däcket tappar sin förmåga att kontrollera bilen. Det är det som sker när vi vattenplanar eller halkar ner i diket.

Däck har olika lastindex och förmår bära upp olika stora laster beroende på vilket lufttryck det har. Att köra med för lågt lufttryck är direkt farlig, men att köra med för högt lufttryck är också farligt.

Då ligger inte hela den delen som är avsedd för drivning/broms mot vägbanan, vidare ligger sidorna som är av sedda för kurvtagning i luften. Om inte helt, så delvis tappar däcket sin maximala markkontakt. Speciellt husbilar med långa, ofta tungt lastade, överhäng ställer stora krav på däcken för att inte börja understyra eller pendla i snäva kurvor.

Däcket en del av fjädringen

Däcket har en viktig funktion i bilens fjädringssystem. Fjädringen tar hand om de långa lite mjukare förändringarna i vägbanan. Däcket tar hand om de snabba små som fjädringen inte hinner hantera, t.ex potthål och broskarvar. Speciellt är här framtunga bilar som helintegrerade och alkover utsatta. Ett för hårt pumpat däck, nästan som ett järnhjul, kommer då slå hårt i fjädringen vilket påfrestar hjulupphängningen och lagren för att inte nämna bodelen vars skåp får rejäla törnar. Efter något år börjar en husbil som varit utsatt för detta att gnissla och knarra när man är ute och kör.

Olika däckstyper

När Du skall handla däck finns det bara tre olika grundtyper att välja mellan. Sommardäck, vinterdäck nordiska och vinterdäck europeiska. Minimalt mönsterdjup för sommardäck är 1,6 mm och för vinterdäck 5 mm. Detta är de lagliga kraven, men för en säker färd krävs mycket mer. För husbilar finns en variant som har beteckningen CP. Den är speciellt framtagen för husbilar som ofta rullar med tung och hög last. En husbil som är typgodkänd med CP-däck måste ha det, där räcker det inte med C eller LT. Dessvärre finns inte CP som vinterdäck så då får det bli nordiska C-vinterdäck. När Du väljer däck tänk då på att dessa fyra, ibland sex, små handflator i backen är Din billigaste och bästa försäkring.

Detta kan Du göra för att spara däcken

Okulärbesikta däcken före varje resa så att Du inte kört på något som skadat däcket. Ett däck med yttre skador i corden eller torrsprickor är trafikfarlig och måsta omedelbart bytas. Kontrollera och justera alltid lufttrycket vid kalla däck. Om Du kontrollerar trycket längs vägen mot målet, släpp inte ut övertrycket!

Kontrollera ofta, speciellt efter en långresa i lite högre fart. Vintertid kommer däcktrycket att sjunka om det blir mycket kallt. Du fyller upp till rätt däcktryck vid +5 grader och kör till fjällen där det är – 20 grader. Trycket sjunker väsentligt när däcken kallnar.

Rondeller sliter hårt på däcken, kanske inte för oss med husbil, vi kör långsammare, men för en vanlig personbil är vinsten i mil stor om man sänker farten lite.

Om bilen är uppställd lång tid så att den kraftiga solen mitt på dagen lyser på däcken kan Du med fördel ställa för en skiva framför på karossens utsida. Detta för att luften skall kunna cirkulera bakom och hålla nere temperaturen. Det finns däckshättor att sätta på, men gör inte det. De skyddar mot solens UV-strålar, men inne i hättan blir det katastrofalt varmt för däcket.

Olika hjälpmedel

LUFT är Ditt bästa hjälpmedel och det är faktiskt gratis och kan utnyttjas när som helst året om.

Det är en god investering att skaffa sig ett TPMS-system. Ett system som under körning kontrollerar däckens och tryck och temperatur. Däcket knådas när det rullar så att temperaturen och trycket stiger. Mycket mer än man kanske tror. Efter några kilometer med 0,2 bar för att slutligen var 0,5-0,6 bar högre än när Du startade. När Du har koll på däcktrycket kan Du tidigt upptäcka när något blir fel. Till exempel om Du har en pyspunka, trycket sjunker sakta och Du hinner rädda däcket. Eller om en broms ligger på så att temperaturen stiger kraftigt i fälgen, Du kan då rädda hjullagret. ”En räddning” och TPMS installationen är betald.

Om Du har hydrauliska stödben, hissa upp bilen så däcken blir avlastade. Du avlastar då även hela hjulupphängningen med fjädrar och stötdämpare. Luta medvetet bilen så att vatten lätt kan rinna av i lämpligaste riktningen. Pallbockar är ett alternativ. Ett avlastat däck får aldrig några plattor som kan vara svåra att knåda ut. Detta gäller speciellt om Du står still under en längre period, 4-7 månader.

Med korrekt lufttryck är bilen både säkrare och bekvämare att åka i.

Med korrekt lufttryck är bilen både säkrare och bekvämare att åka i.

För högt tryck, för lågt tryck, korrekt tryck

För högt tryck, för lågt tryck, korrekt tryck

På vintern ställs extra stora krav på ett djupt mönster och mjukt gummi. Ä det riktigt kallt och däcket är gammalt och hårt kan man sladda av en torr asfaltsväg.

På vintern ställs extra stora krav på ett djupt mönster och mjukt gummi. Ä det riktigt kallt och däcket är gammalt och hårt kan man sladda av en torr asfaltsväg.

För att se om gummit är torkat behöver man ta en närmare titt.

För att se om gummit är torkat behöver man ta en närmare titt.

På ringlande sommarväg vill man ha däck som är stabila.

På ringlande sommarväg vill man ha däck som är stabila.

Att ett däck är slitet ser man på långt håll.

Att ett däck är slitet ser man på långt håll.